Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Hej! Elin heter jag och är född -93. Min stora passion här i livet är hästar och min fritid spenderas mest i stallet. Jag har hållit på med hästar sedan 8 års åldern och har gått på ridskola, haft medryttarhäst, halvfodervärdshäst, sommarhäst och hyrhäst. Efter massa år av tjat om egen häst har jag äntligen fått min lilla pärla! Camomill eller Moa som hon kallas är ett SV halvblod som kom hem till mig den 18:e december 2010. Här i bloggen kommer ni kunna följa våran utveckling tillsammans men även lite annat smått och gott. Trevlig läsning!
RSS 2.0

It is easier to go down a hill than up, But the view is from the top!

Idag var vi ju på Stav med lilla Moa. Vi fick en bra veterinär och han såg direkt att problemet satt i fram när Moa började trava. Efter lite böjprov såg vi att det satt i kotorna fram. Det syns dock väldigt lite, det är inte alls mycket. Det syns nästan inte alls på högerbenet, det är lite mer i vänster. Hon röntgades också och där såg kotorna perfekta ut, inga lösa benbitar eller nåt. Så hon behandlades med tuppkam i båda kotorna fram och så ska jag ge henne metacam en gång om dagen nu. Sen är det återbesök efter ca 3 veckor och det blir promenader tills dess.

Veterinären tyckte att det var bra att vi kom in så tidigt och att det är väldigt lite som hon visar. Det är ju aldrig kul med kotledsinflammationer men jag är ändå glad att det inte var något värre, att det inte var så mycket och att återhämtningen efter en akut kotledsinflammation är god. Nu måste jag dock börja fundera på vad det är som har gjort att hon fått det här.

Det finns många olika teorier och här är några anledningar som jag hittat:

  • vrickning av kotleden, hästen kan ha trampat snett eller  fastnat
  • felaktig träning tex hård träning några dagar sedan ingen ridning alls, för långa ridpass, man ”nöter” på samma rörelser
  • ridning på olämpligt underlag, för mjukt eller för hårt
  • skoning – verkning som är felaktig eller utförd för sällan
  • extriör avvikelse, då är det i första hand hur benet rör sig
  • lösa benbitar
  • Felanpassad utrustning

    Hur hästen kan reagera:
  • känns stel och stum
  • saknar framåtbjudning
  • vägrar när du hoppar framförallt i kombinationer
  • känns ojämn när du rider på volt
  • är halt
  • är varm i kotan


    Lindade framben som ska sitta på i två dagar.




  • " Ska du inte rida mig någon gång matte?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback