Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Hej! Elin heter jag och är född -93. Min stora passion här i livet är hästar och min fritid spenderas mest i stallet. Jag har hållit på med hästar sedan 8 års åldern och har gått på ridskola, haft medryttarhäst, halvfodervärdshäst, sommarhäst och hyrhäst. Efter massa år av tjat om egen häst har jag äntligen fått min lilla pärla! Camomill eller Moa som hon kallas är ett SV halvblod som kom hem till mig den 18:e december 2010. Här i bloggen kommer ni kunna följa våran utveckling tillsammans men även lite annat smått och gott. Trevlig läsning!
RSS 2.0

" Hästar är som luft utan dom kan man inte leva"

Gårdagens ridpass gick jättebra! Hon stod och sov i gången när jag gjorde iordningen henne så jag trodde hon skulle vara jättetrött men det var hon inte. Hon var väldigt positiv och arbetsvillig under hela passet. Jag red riktigt bra och försökte hela tiden tänka på min inverkan, sits och att vara konsekvent.

Den där galoppövningen jag gjorde fick jag inte plats med att göra då jag inte var ensam i ridhuset. Så jag tänkte köra enkla byten längs en 8:a men Moa ville hellre köra byten så då gjorde vi det istället. Haha men hon blir så jäkla fin när man kör byten. Bytena gjorde hon bra och de kändes rena, jag kan tyvärr inte känna om hon är lite efter bak eller inte. Det måste jag ha någon på marken som ser. Men stora och luftiga byten gör hon iaf så man måste använda sina magmuskler så man inte flyger fram över sadeln. 

Efter några byten gick jag över till den andra övningen med skänkelvikningar, öppnor och slutor och den gjorde hon jättebra. Hon hade en bra påskjut bak och skänkelvikningarna som inte alltid är vår bästa sida gjorde hon riktigt bra med bra övertramp. Hon blev mjuk, rund och fick en luftig trav av den här övningen. En duktig tjej genom hela ridpasset! 



Kommentarer
Postat av: Julia

Hejsan Elin!

Tänkte bara höra med dig om du kunde hjälpa mig svara på lite frågor angående hästar mm. Det är nämligen så att jag och min syster letar efter en foder häst nu till sommaren men vi har lite outklarade frågor angående sommar bete mm. så jag hoppas du kan hjälpa mig lite!

tänkte höra med dig, låter du Moa gå ute på bete hela sommaren 24/7 eller låter du henne stå uppstallad på nätterna ibland?

Om du då låter henne stå inne på nätterna, brukar du då ge henne extra hö eller något?

och sen sista frågan är väl den att, eftersom att många står i ett kollektiv stall med många hästar, vilket även vi kommer göra, så kan man ju inte lika lätt kontrollera betes tillgången och åtgången och detta gör att jag oroar mig mycket för fång. För när man står med flera andra hästar och ägare och kommer dit som ny "medlem" i stallet så kanske det inte är så bra om man kommer dit och ändrar på hagar mm. Så om du var i min situation, hur skulle du då göra för att förhindra fång? Skulle det då vara okej om man kanske har munkorg på nätterna eller under kortare tider så hästen ändå får i sig tillräckligt. Munkorg tycker jag är ett ganska lätt exempel på lösning men ändå känns det fel att sätta det på en stor häst.

Hoppas du kan svara på mina frågor, kram Julia!

Så hur tycker du? Ditt svar betyder otroligt mycket, för jag vill höra så mångas åsikter som möjligt :)

2012-01-05 @ 17:08:42
URL: http://jensenj.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: tack så super! kommer säkert komma mer frågor så då vet jag att du gärna vill svara haha! :D

2012-01-05 @ 18:48:18
URL: http://jensenj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback