Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Hej! Elin heter jag och är född -93. Min stora passion här i livet är hästar och min fritid spenderas mest i stallet. Jag har hållit på med hästar sedan 8 års åldern och har gått på ridskola, haft medryttarhäst, halvfodervärdshäst, sommarhäst och hyrhäst. Efter massa år av tjat om egen häst har jag äntligen fått min lilla pärla! Camomill eller Moa som hon kallas är ett SV halvblod som kom hem till mig den 18:e december 2010. Här i bloggen kommer ni kunna följa våran utveckling tillsammans men även lite annat smått och gott. Trevlig läsning!
RSS 2.0

Hoppträning för Sara

Hopplektion idag. Vi körde bara lydnad och låga höjder. Några cavalettibommar och lite hinder. I uppvärmningen under cavalettibommarna var Moa ganska seg. Efter en lite skrittpaus körde vi lite tempoväxlingar i galopp och då vaknade Moa helt plötsligt. Det blev rejäla ökningar som földes av 5 bocksprång. Hon kom upp i varv och efter det var hon vaken. Jag tycker att det gick bra. Jag tycker att vi fick till en riktigt bra galopp och att hon lyssnade väldigt bra på mig. Jag kunde reglera tampot och avståndet. Däremot så kom vi lite stort eller för nära inpå en del gånger men det var mest pga att jag inte fick vägen att stämma. Det blev lite bocksprång idag både av glädje och frustration när vi kom fel.

På senaste tiden har det verkligen känts som jag lärt känna Moa på riktigt, jag vet hur hennes personlighet är och vad och när hon beter sig på vissa sätt. Hon är en häst med lite humör och har vissa stofasoner. Hon blir aldrig tjurig när man gör iordnig henne eller beter sig som en surkärring. Utan hon har mer sina bestäma åsikter. Hon vet mycket väl att hon inte får göra vissa saker men gör det ändå. Tex skrapa eller kissa igången som hon gör när hon vill ha uppmärksamhet. Blir hon helt plötsligt väldigt lycklig gör hon ett par rejäla bocksprång. Eller om vi river eller kommer fel på hinder så kan hon bocka av frustration, vilket är ett ganska vanlig stobeteende. Någon gång kan hon bli trotsig i ridningen och kan stanna, stampa och i vissa fall stegra.

Rider vi ut med andra kan hon få fnatt och förvandlas till en rodeohäst. Vissa dagar kan hon vara seg som gummi och det går knappt att fatta galopp medan andra dagar är hon som en gud att rida och allt känns helt fantastiskt. Vissa grejer kan man bli irriterad på men jag gillar att hon är lite ojömn i humöret ibland. Det visar att det finns lite vilja och kämparglöd i henne. När man väl får över henne på rätt sida så så kämpar hon verkligen.

film kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback