Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Hej! Elin heter jag och är född -93. Min stora passion här i livet är hästar och min fritid spenderas mest i stallet. Jag har hållit på med hästar sedan 8 års åldern och har gått på ridskola, haft medryttarhäst, halvfodervärdshäst, sommarhäst och hyrhäst. Efter massa år av tjat om egen häst har jag äntligen fått min lilla pärla! Camomill eller Moa som hon kallas är ett SV halvblod som kom hem till mig den 18:e december 2010. Här i bloggen kommer ni kunna följa våran utveckling tillsammans men även lite annat smått och gott. Trevlig läsning!
RSS 2.0

Sammanfattning 2011 (hästväg)

Januari: Första månaden tillsammans med Moa. Hon kunde vara ganska jobbig. Stegra när man tog in henne från hagen eller gick promenad med henne. Hon kunde få för sig att bocka och hoppa upp i luften helt utan anledning när man verkligen minst anade det. Hon kunde stegra när man red. Hon testade en del ibörjan om man säger så.

Red några lektioner för Linnea (Moas förra ägare) vilket var jätteskönt då Linnea känner Moa utan och innan och kunde verkligen hjälpa mig. Hoppade Moa för första gången och Moa hade inte skuttat över något hinder sedan hon var typ 4 år. Hon var väldigt osäker och gjorde det mest lustiga hoppen. Jag vet inte vad hon höll på med haha.


Första gången jag och Moa hoppade.

Februari: Fortsatte träna för Linnea. Det var mycket fokus på mig och min sits ibörjan. Linnea körde stenhårt med grunderna vilket jag verkligen är glad för. Om jag inte minns fel så tror jag inte att vi hoppade något den här månaden. Jag lärde mig något nytt varje lektion jag red för Linnea.


Mycket snö i februari var det då ;)

Mars: Här tror jag vi hopptränade första gången för Sara. Det var skillnad från första gången jag hoppade själv. Nu var hon pigg och stark och bokade. Men glad var hon iaf och hade öronen framme hela tiden men jag hade inte mycket kontroll. I dressyren red jag som vanligt för Linnea och tränade mest grunderna.



April och maj: Jaa vi tränade på som vanligt. Dressyren för Linnea och Sara i hoppning. Jag började få lite mer kontroll i hoppningen. Problemet var då att hon gärna blev lång och stark. Dressyren gick lite upp och ner som det kan göra. Vi tränade för Linnea som vanligt och det var mycket min sits, inverkan med Moa tränade vi tempoväxlingar, volter, övergångar alltså bara basic.


Söt Moa i April

Maj: Här ställde Moa ocj jag upp för först gången i en clear round hoppning på ridskolan, 60cm och 80cm. Vi var felfria i båda så jag var jätteglad. Hopptränade för Sara och dressyr för Linnea som vanligt. Moa åkte på bete någon gång i maj också till Alby. Hon trivdes bra med alla hästar där.


Haha fina framben hästen hade ;)

Juni: Jag tränade på som vanligt tyvärr gick Moa ner i vikt vilket gjorde att ridningen gick sämre, hon orkade inte liak mycket. Det fanns inte tillräckligt med bete så jag stödfodrade men det hjälptes inte. Hopptränade för Anneli några gånger. Moa var somsagt ganska seg och tappade lite av sin gnista. Men ibland gick det bra och jag lärde mig ändå en del.


Bättre teknik men en trött Moa.

Juli: Jobbade hos Suvi på hennes gård och tog med mig Moa. Hon hade inget bete så då fick Moa gå på vanlig mat alltså hö och kraftfoder. Vilket gjorde att det var svårt att få henne gå upp i vikt, hon fick inte den protein från gräset som hon behövde. Tränade för Suvi men jag var onöjd för det mesta. Jag lärde mig nya saker men Moa var så himla seg och hade tappat glöden kändes det som. Jag var ganska nedstämd då. Även om det annars var kul att jobba där.


Smal och trött Moa.

Augusti: Jobbade någon vecka till här hos Suvi och det var densamma som förut. Kanske blev det lite bättre men till att folk hemma såg Moa som en liten vildhäst till att komma hit och så blev Moa den sega, lata hästen kändes riktigt jobbigt. Första dressyrtävlingen red vi här som var en LB:2n men det gick inte så bra.


Förts dressyrtävlingen som inte gick så bra.

September: Nu var det tillbaka till det vanligt rutinerna hemma i stallet och det började kännas bättre. Moa kändes lite piggare men var fortfarande lite avtänd i ridningen. Jag hopptränade för Annrli någon mer gång och hon var fortfarande lite seg och vägrade ibland på de hinder hon inte orkade. Dressyren red jag för Linnea men inte lika mycket som jag gjorde i somras. Provade även Jennie Larsson en gång och då var hon ganska seg. Provade en hopptävling här 90cm men hon var för trött för det.


Första hopptävlingen som hon var för trött för att orka och världens pissigaste framridning.

Oktober: Nu började hästen vakna. Hon hade börjat gå upp i vikte igen och var pigg i hoppningen igen. Bockade och tvekade inte längre. Öronen framåt och tyckte det var kul. Hon började få sin gamla energi tillbaka. Red för Jennie någon mer gång här och det gick mycket bättre än första gången. Eftersom hon började få energin tillbaka gick ju dressyren lite bättre också och vi åkte iväg på en till dressyrtävling LB:2 och även om jag tycker det gick helt OK så fick vi 67,7% och det räckte till en placering.


Men andra dressyrtävlingen gick bättre, lite mer energi och ledde till en placering :)


Hon började få tillbaka lite energi och dressyren gick bättre. Nu var det bara att försöka få henne att gå upp i vikt!

November: Som i oktober, hon började få mer energi tillbaka. Red för Jennie några gånger i dressyren och Sara i hoppningen. Hoppningen gick verkligen framåt och Moa hade fått en ganska fin teknik. Hon hoppade med en bättre galopp som var rundare och mer ihop. 


En piggare och lite tjockare Moa :)

Snygg Moa som gått upp i vikt så nu var det bara att föröka bygga upp musklerna igen.



December: Här gick allt bara framåt. Dressyren för Jennie gick jättebra oc det gick bättre för varje lektion vi körde. Tränade framförallt förvänd galopp och skänkelvikningar med fokus hela tiden på att hon skulle hålla energin. Hoppningen gick också framåt och nu känns det som jag verkligen har hittat henne mycket mer och jag har fått fram saker ur henne som jag aldrig har fått förut. Framförallt i galoppen. Jag har fått lära känna Moa och vem hon är och hur hon beter sig. Hon är en underbar individ som jag inte ångrar en sekund att jag köpte.  Nu är hon glad och pigg och har humörsvängningar som jag vet inte vad. Hon kan vara lugn som en filbunke eller bete sig som värsta rodeo hästen med jag gillar att hon har humör.

Tyvärr ingen bild eller film från december. Jag måste verkligen be mamma filma och ta kort nu för det känns verkligen 1000 gånger bättre än vad det gjorde i somras.

Allt har känts jättebra det senaste två månaderna. Hon tappade lite muskler ibörjan eftersom jag inte alls var lika bra som Moas förra ägare och under sommaren tappade hon i vikt vilket också gjorde att hon tappade muskler. Höstterminen har verkligen varit att försöka få upp henne i vikt och få tillbaka lite muskler. Tyvärr tar det en himla tid att bygga upp muskler igen men nu känns det som vi kommit en bra bit på vägen. Det roligaste är hoppningen. Eftersom hon inte hoppade alls när jag fick henne känns det jättekul att vi kan hoppa bana 90cm/1m i en bra och kontrollerad galopp. Hon är inte tittig heller utan hoppar allt utan att tveka. Jag är så taggad till tävlingsterminen 2012 så det finns inte. Allt känns skitbra och det går bara framåt varje gång jag rider henne!

Jag känner på mig att år 2012 kommer bli ett bra år för mig och Moa. Visst det kommer säker komma motgångar men jag har lärt mig så himla mycket under det här året. Jag kommer aldrig göra misstaget igen att låta Moa gå ner så mkt i vikt. Vi har verkligen lärt känna varandra och Moa verkar trivas jättebra just nu. Jag älskar henne och jag tror hon gillar mig också :P Mer muskler och framgångar ska det bli nästa år :) Nu kör vi!


Jag älskar dig min fina, fina häst <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback