Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Hej! Elin heter jag och är född -93. Min stora passion här i livet är hästar och min fritid spenderas mest i stallet. Jag har hållit på med hästar sedan 8 års åldern och har gått på ridskola, haft medryttarhäst, halvfodervärdshäst, sommarhäst och hyrhäst. Efter massa år av tjat om egen häst har jag äntligen fått min lilla pärla! Camomill eller Moa som hon kallas är ett SV halvblod som kom hem till mig den 18:e december 2010. Här i bloggen kommer ni kunna följa våran utveckling tillsammans men även lite annat smått och gott. Trevlig läsning!
RSS 2.0

Hej och hå vad det går!

GAHHHH jag tror jag stryper mig själv, hatar matten just. Matte D prov på tisdag nationella och vissa tal villa jag bara strypa! Jag har pluggat matte sammanlagt 6h och jag har knappt kommit ngn vart. 

Ok, över till något mycket roligare. Hopplektionen idag gick jättebra hon var VÄLDIGT taggad, det gick fort och jag hade svårt att hänga med ibland. Hon krascha in i ett hinder en gång. Det var inte så högt men vi kom helt fel och klumpig som Moa är krashar vi rakt igenom men hon hoppade det igen sen som om inget hade hänt. Sen fick hon så bråttom att hon slickade en oxer så jag rev ner hela den med benet. Hon fick tänka ordentligt när vi kom på en solfjäder en gång för hon kom väldigt fel så då hoppade hon något kruxsprång över det. Några bocksprång blev det också. 

Men förutom de här stora felen så var hon jätteduktig. Jag måste verkligen rida henne hela tiden och planera avståndet och avsprånget så att allt stämmer. Vilket inte är det lättaste när hon blir övertaggad och jag har inte så mycket erfarenhet själv men det gör att jag lär mig mycket med en sån häst som Moa. Vi hoppade några svåra linjer, en kombination och relatert avsrtånd idag. På slutet slutade banan på 90cm-1m vilket är rekord för oss så det går framåt med höjden också. Hon hoppar jättefina språng när allt stämmer. Vi hade nog kunnat hoppa hela banan på 1m om hon inte var så okontrollerat pigg ibland och dessutom är underlaget lite läskigt där i ridhuset, det är lätt att hästarna halkar på vissa ställen. 

Jag gillar att jag har lyckas få fram den här Moa, det visar att hon verkligen älskar att hoppa. Det är bara att jag måste träna vidare på att fånga upp energin och bibehålla ett jämnt tempo runt hela banan. Jag lyckas hålla ett bra tempo och takt de första två hindrena men ju längre banan går dessto mer taggad bir hon och då älgar hon gärna på och blir lite lång. Men jag tycker Moa känns mycket säkrare, förut om vi kom fel stanna hon för att hon var osäker. Nu hoppar hon även fast hindret är 1 m och vi kommer fel. Hon suger på varenda hinder och vill verkligen komma över. Det är så jäkla kul att hoppa den här hästen!

Tyvärr kunde inte mamma filma den här lektionen.



Det ska gå fort tycker Moa, oavsett om det bara är bommar eller hinder (bilden är inte från idag)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback